Friday, November 7, 2008

Vietnam-omlesztve

Elore is bocsi, amiert ilyen lusta vagyok irni, de az eredeti minden-naprol-kulon-bejegyzest-iros vietnami beszamolo helyett, most inkabb csak be kopipesztelem az utolso napi mindent osszeomleszto naplobejegyzesem. Szoval lehet, h lesz benne mar ismert resz, meg h ki is maradnak fontos esemenyek (na jo lehet, h azert pontokban ossze tudom szedni azokat), de eppenhogycsak tuleltem a masodik elso (vagyis az elso szunetunk utani "ujra suli, jeee....")hetet, ami majdhogynem ujra az ujdonsag erejevel szipolyozta ki az energiaimat. Na de nem kell a rizsa (legalabbis en mar kezdem nagyon unni:)) szoval, volala:

"Oktober 25. szombat ejjel Szingapur

Ujra itthon!
Hazajottunk!
Back at home...
Szoval Szingapur mar az otthonom?
3 honap utan mar ezt a helyet is otthonomnak erzem...Itt eldegelek a United World College-ban a Dover Road-on ( amit mindig olyan buszken mondok a taxisoforoknek:)).
Bizony, a repteren is a "Singapore Residents" (Szingapuri lakosok) tabla alatt sorakoztunk fel megsporolva egy lenyegesen hosszabb varakozast az "Egyeb utasok" soraban.

Wow, de Vietnam mekkora jo hely! Nem hiszem, h szivesen elnek ott, de egy hetes vakaciora a legjobb uticel! Vietnam vegre igazi Azsia! Ho Chi Minh City egyfelol szegeny, piszkos, sokszor kaotikus, de ugyanakkor a modernizacio nyomai is fel-fel bukkannak nehol. Kulturajaban nem tul gazdag ( az Operahaz es a Water Puppet Show-n kivul nem sok mindenbol lehet valogatni), de azert a 'culture shock' rendesen megvolt: a Ben Tang Market-fele igazi azsiai kereskedo szellem, az el nem engedjuk a nyugati holgyet, arengedmeny, arengedmeny, csak vegyen vmit a szegeny vietnamitol; a sunyi taxisoforok, akik a turistak lattan neha csak ugy hozzabiggyesztenek egy nullat a fizetendo osszeghez (hu, epp egyedul voltam...azt hittem fogva fog tartani a taxiban...de aztan mondom: 'he uncle, ulhetunk itt napokig is, de en aztan nem fogok neked 40 000 dong helyett 400 000-et adni! Tutista vagyok, nem hulye!' aztan fogtam magam, es elhuztam a csikot...huh, nagyokat dobogott is a szivem egy darabig:D), hogy van a forintnal ezerszer is szanalmasabb arfolyam ( 1 euro~ 26 000 vietnami dong), na meg csak ugy az utca nepe: a zsebkendot arulo 8 eves forma kislany, a vallukon cipelt rudon ket kosarban gyumolcsot arulo nenik, a cyclo-turara hevesen invitalo fogatlan bacsikak (egy cylo kb egy bicajt es az elolrol hozza csatolt potulest jelenti- mi is ki akartuk probalni, de vegul az eso elmosta a terveinket), az utmenti fuggoagyakban alvo munkasok, 6-an egy motorbiciklin, az orul es sokszor eletveszelyes kozlekedes (mintha az egyetlen szabaly a "Mentsd az eleted!" lenne...), a hatalmas kulturalis, tarsadalmi es joleti kulonbseg a helyi nepek es a 'feher' emberek kozott, h a vietnami nyelvben egy atlagos szo nem hosszabb 4 betunel, h tenyleg szinte mindenki hordja a tipikus vietnami csucsos kerek kalapokat (en is vettem egyet:)), h a tomegkozlekedes maximum mint fogalom van jelen- mindenki motorozik (Saigonban 9 millioan lakos es 6 millio motorbicikli van), na meg h mennyire sekelyes is lehet a gazdag gyerkocok elete. Merthogy a het utolo harom napjan en nem mentem a csapattal De Lat-ba elefantot lovagolni, ami biztos szuperjo volt, de hat a penz beszel...en meg maradtam. Ehelyett Maria barati korevel toltottem az idot. Volt aki egy Lotteria-beli (vietnami McDonalds) beszelgetes kedveert 'elfejeltett' suliba menni, egy masik lany meg 1 orat ucsorgott velunk egy plazas kajaldaban, mialatt epp dolgoznia kellett volna a batyja "Teddy Bear" boltjaban...Na ja, este meg party time: vizipipa, karaoke (na jo azt tenyleg csipem:)), pialas es razd magad a tuc tuc zenere hajnali 4ig. Ez a progi minden penteken es szombaton. Igzi.

Na de legalabb most mar jobban ertekelem, h nekunk itt Szingiben tobb lehetosegunk van, meg h en masfele emberekkel vagyok korulveve. De tapasztalat-szerzesnek mindekepp jo volt latni ezt a fajta eletmodot is.
Ja egyebkent nagyon halas vagyok Marianak, hippijo vendeglatom volt! Na meg a csaladja! Tiszta jo arcok! Na meg nemetek, meghozza kelet-nemetek, ugyh nem keves tortenelmi-kulturalis kotodesunk is volt. Ah, Europa! Hianyzol.
Az egesz koleszben 3-an jottunk Kelet-Europabol(2 lengyel srac es en), van itt meg 2 olasz, egy norveg meg egy wales-i lany es...ennyi lenne? Na jo, lehet, h van meg egy-ket gyokereiben europai, de a legtobb ilyen emberkenek fogalma sincs europarol, mivel apjuk miatt folyton vandorolnak, vagy mar itt elnek azsiaban evtizedek ota. Szoval orulhetunk, ha lesz az iden European Night...

Na de most, h 1 het tavollet utan ujra itt vagyok az ismeros szobakban, epuletekben, utcakban, kezdek raeszmelni, h egyre jobban kotodom ehhez a helyhez. Szeretem Szingapurt. Meg akkor is, ha nem olyan szines, mint Vietnam, nem mehetunk tobb oras buszutakra a hegyekbe vagy tortenelmi helyekre, vagy nem erzek masodpercenkent kesztetest arra, h lefenykepezzek egy utcai jelenetet. Szingapur ugy erzem Azsia es a nyugati vilag kozott nyujtozkodik feluton.

De annak tisztara orulok, h vegul ugy alakult, h Mariaval maradtam a het vegere. Vegre tudtunk tobbet beszelgetni, jobban megismerni a masikat, es vegulis kozelebb kerultunk egymashoz. Nagy darab orommorzsa:)

Minden jo, ha a vege jo.
Annak ellenere, h az utazas elejen sokszor kicsit depressziv hangulatba sullyedtem (tenyleg hozzajuk tartozom? stb.), vegul felszabadultan, boldogan jottem haza.
Gaam em!:D"

No comments: